اخبارتکنولوژی

نتیجه یک پژوهش: تشعشعات تجهیزات 6G باعث افزایش ۲٫۵ برابری رشد سلول‌های مغزی موش‌ها می‌شود

نتایج پژوهشی در چین نشان می‌دهد امواج فناوری 6G احتمالاً برای انسان مضر نخواهد بود و این تشعشعات به افزایش سرعت رشد سلول‌های مغزی موش‌ها نیز کمک کرده است.

تشعشعات تجهیزات 6G باعث افزایش ۲٫۵ برابری رشد سلول‌های مغزی موش‌ها می‌شود

مطالعه‌ی دانشمندان چینی تأثیر محسوس تشعشعات تراهرتز تجهیزات ارتباطی 6G را روی بیولوژی مغز انسان نشان می‌دهد. دوز مجاز این امواج سرعت رشد سلول‌های مغزی را در موش‌ها تا ۲٫۵ برابر افزایش داده است. علاوه‌براین، موش‌ها با قرارگرفتن منظم درمعرض سیگنال‌های تراهرتز، توانایی یادگیری بهتری از خود نشان دادند. این کشف به‌نوعی به سؤالاتی پاسخ می‌دهد که درباره‌ی ایمنی ارتباطات 6G مطرح می‌شود و راه را برای روش‌های درمانی مغز باز می‌کند.

علم پزشکی امروزی به‌طورکلی تشعشعات تلفن‌های همراه و گوشی‌های هوشمند را برای سلامت انسان‌ها خطرناک نمی‌داند؛ بااین‌حال، انتقال به استاندارد ارتباطی 6G در اوایل دهه‌ی ۲۰۳۰ می‌تواند شرایط را کاملاً تغییر دهد. استاندارد 6G آینده شامل افزایش فرکانس سیگنال رادیویی است که به‌منظور دستیابی به نرخ انتقال داده تا یک ترابیت برثانیه انجام می‌شود.

تابش در فرکانس محدوده‌های تراهرتز از ۰٫۳ تا ۳ هرتز به‌منظور تعامل با تعدادی از مولکول‌های پروتئینی در سلول‌های موجودات زنده با توان کم شروع می‌شود. چنین مولکول‌هایی وارد حالت رزونانس می‌شوند و سلول‌ها به سیگنال‌های دریافتی پاسخ می‌دهند.

به‌گزارش Gizchina، دانشمندان دریافتند که قرارگرفتن درمعرض ۱۰۰ میکرووات تابش پالسی با فرکانس ۰٫۳ تا ۳ تراهرتز به‌مدت سه دقیقه، باعث می‌شود نورون‌های موش تقریباً ۱۵۰ درصد سریع‌تر از حد معمول رشد کنند. علاوه‌براین، طول کل اتصالات بین این نورون‌ها نیز فقط در مدت سه‌ روز، دو برابر می‌شود. شاید در نگاه اول، اثرهای این تشعشعات کمی شوم به‌نظر برسد؛ اما تجزیه‌وتحلیل مولکولی هیچ‌ نوع ناهنجاری ناسالمی را در سلول‌ها نشان نداده است.

در سال ۲۰۰۹، دانشمندان آکادمی علوم روسیه تأثیر تشعشعات قدرتمند تراهرتز را روی سلول‌های مغز موش‌ها مطالعه کردند. هنگامی‌که این امواج به‌مدت چند ساعت در روز با توان چند وات روی موش‌ها تابیده می‌شد، دمای سلول‌های مغز آن‌ها افزایش می‌یافت و پس از مختل‌شدن رشد، آب آن‌ها و درنهایت اندازه‌ی آن‌ها کاهش یافت. همان‌طور‌که تحقیقات دانشمندان چینی نشان می‌دهد، دوز پایین تابش می‌تواند تولید و فعالیت پروتئین‌های خاصی مثل GluA1 و GluN1 و SY-38 را افزایش دهد که رشد نورون‌ها را تحریک می‌کند.

قرار گرفتن درمعرض تابش ۹۰ میلی‌واتی تشعشعات تراهرتز به‌مدت ۲۰ دقیقه در روز و در طول سه هفته، تعداد سلول‌های مغزی جدید موش‌ها را افزایش درخورتوجهی داد. این موش‌ها توانستند مهارت‌های خاصی را سریع‌تر از موش‌های کنترل‌نشده بیاموزند؛ البته انجام این آزمایش روی موش‌های گروه سنی کهن‌سال، هیچ تغییری روی آن‌ها اعمال نکرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا